top of page
  • noortjeslebos

Etiket lezen: jouw gids naar slimme en gezondere keuzes


Veel mensen vragen zich af hoe ze kunnen bepalen welke productkeuze gezond of ongezond is. Het antwoord is niet altijd eenvoudig, omdat het afhangt van verschillende factoren, zoals de ingrediënten, de voedingswaarden, toevoegingen van additieven en aroma's, het productieproces en het land van herkomst. In dit artikel wil ik twee belangrijke aspecten benadrukken: de ingrediëntenlijst en de voedingswaardetabel.



Waarom is het belangrijk om een etiket te lezen?

Het lezen van een etiket is essentieel in verschillende situaties, zoals:

1. Als je twee producten wilt vergelijken om de beste keuze te maken.

2. Als je een voedselallergie hebt en moet weten of het product allergenen bevat.

3. Als je wilt weten welke ingrediënten in een product zitten.

4. Als je wilt weten hoe je een product op de juiste manier moet bewaren om bijvoorbeeld kwaliteit te behouden.

5. Als je wilt weten waar een product vandaan komt.

6. Als je geïnteresseerd bent in het productieproces van een product.


Wat staat er in de ingrediëntenlijst?

De ingrediëntenlijst bevat alle grondstoffen waaruit het voedingsmiddel is samengesteld. Het meest aanwezige ingrediënt staat vooraan en het minst aanwezige ingrediënt staat achteraan. Ook worden allergenen vermeld, zoals ei, gluten, melk, noten en meer. In Europa zijn fabrikanten verplicht om 14 allergenen duidelijk en begrijpelijk op de verpakking te vermelden.


Achterop het product kijken: de waarheid achter claims

Niet alle claims die op de voorkant van een product worden vermeld, zijn altijd waarheidsgetrouw. Zo is de claim 'vers' bijvoorbeeld niet vastgelegd in de warenwet en kan daarom op elk product staan. Het is dus eigenlijk een lege term. Het wil ook niet zeggen dat het product gezonder is dan andere producten. Om te bepalen of een product gezond is, is het belangrijk om o.a. naar de voedingswaardetabel te kijken. Hoe doe je dit? Pak twee dezelfde producten bij elkaar, draai ze om en vergelijk de voedingstoffen. Let vooral op calorieën, verzadigd vet, waarvan suikers, eiwitten, vezels en zout.


Interessante weetjes!

  • In biologische producten kunnen ook e-nummers voorkomen, maar alleen van natuurlijke oorsprong.

  • 'Light' betekent dat het product 30% minder calorieën, vet of suiker bevat dan de gewone variant.

  • Als er op een etiket staat 'zonder toegevoegde suiker', betekent dit niet dat er geen suiker in het product zit. Controleer daarom altijd de voedingswaardetabel voor de juiste informatie.

  • De term 'te gebruiken tot (TGT)' betekent dat het product niet meer veilig is om te eten na de houdbaarheidsdatum.

  • De term 'ten minste houdbaar tot (THT)' betekent dat het product na de houdbaarheidsdatum nog veilig geconsumeerd kan worden, maar de kwaliteit mogelijk verminderd is.


Heb je hulp nodig?

Als je moeite hebt met het vergelijken van etiketten, raad ik je aan om de 'Kies Ik Gezond?'-app van het Voedingscentrum te gebruiken. Met deze handige app kun je producten eenvoudig vergelijken op voedingswaarden zoals suiker, vet of zout. Bovendien geeft de app gezondere alternatieven weer voor gescande producten. Heb je meer hulp nodig? Ik sta voor je klaar om je bij te staan bij het begrijpen van etiketten en het maken van gezondere en bewustere keuzes.

86 weergaven

Comments


bottom of page